- SUPERDEALS
- Rødvin
- Hvidvin
- Rosévin
- Andre vintyper
- Bobler
- Rundt om bobler
- Mousserende
- Champagne
- Producenter
- Populære
- Spiritus
- Rundt om spiritus
- Spiritus hovedtyper
- Spiritus undertyper
- Populære
- Fine Wine & Spirits
- Rundt om En Primeur / Fine Wine
- Fine Wine leverandører
- Områder & underområder
- Spiritus hovedtyper
- Spiritusleverandører
- Glas & tilbehør
- Tilbud
- Producenter
- Inspiration
Bestil inden d. 23. dec kl. 13 for levering inden nytår
Riedel, nøglen til at forstå dine vine
Artikel af Casper Næss-Schmidt
Glassets hemmeligheder og dets anvendelse
I dag er et vinglas mere end blot en dekorativ og praktisk opfindelse i forbindelse med at nyde eller blot drikke et godt glas vin. Mange glasproducenter forsker nu i glassets påvirkning af lugte- og smagesansen for at finde det optimale vinglas til nydelsen og forståelsen af en vin.
Alle er de kommet frem til den konklusion, at form følger funktion, Bauhaus-princippet, og at verdenen ikke er skruet således sammen, at vi blot kan nøjes med ét vinglas. Hver drue har forskellig DNA, syre, sødme, alkohol, tanniner, fylde og frugt, og skal derfor præsenteres forskelligt for os. Hos Riedel mener vi, at vi kan inddele vores tunge i forskellige smagszoner. Fremme på spidsen af tungen har vi flere receptorer, som opfanger det søde i, hvad vi smager på, på den yderste side af tungen syren, lidt længere mod centrum det salte og på bagsiden af tungen det bitre element.
Alene via glassets form kan vi tvinge vinen rundt på tungen, så vi sikrer os, at vi fremhæver de elementer, den base i vinen, som vi gerne vil have frem. Ydermere betyder glassets form, størrelse, bredde, længde og munding meget for, hvordan vi har mulighed for at dufte vinen. Når vi ’smager’ på en vin, er det tungen, som opfanger 20% af smagsoplevelsen og næsen/aromaerne, som udgør de resterende 80%. Vi kan ikke smage hyldeblomst, solbær eller cassis, det er noget vi dufter, og derfor spiller lugtesansen også en meget stor rolle. Riedel var de første, som udviklede verdens første druespecifikke vinglas i 1950’erne, og har sidenhen perfektioneret deres lærdom og videnskab i form af mange forskellige glas og glasserier. Alt i alt er deres druespecifikke sortiment oppe på ikke mindre end 282 glas.
Vi påstår, at en vin smager af 50% mere eller mindre end hvad den er værd, med det rigtige eller forkerte valg af vinglas og hvem kan ikke se fornuften i at få 50% mere for pengene end, hvad man har givet?